Zespoły rozrządu są niezbędne do prawidłowego działania Twojego silnika. Kontrolują otwieranie i zamykanie zaworów, odpalanie świec zapłonowych i wypuszczanie spalin w odpowiednim czasie.
Są bardzo mocne i dokładne, a w dobrym stanie wytrzymują długo. Jednak zużywają się i czasami wymagają wymiany.
Koszt
Koszt wymiany rozrządu zależy od kilku czynników. Złożoność silnika, marka części, których używasz, oraz mechanik, którego zatrudniasz, mają wpływ na koszt. Niektóre układy, na przykład te stosowane w prostych silnikach Dodge’a i Toyoty, mogą być wymienione przez majsterkowicza za około 500 dolarów lub mniej. Z drugiej strony, skomplikowane systemy z wieloma napinaczami, prowadnicami, fazownikami krzywek itp. mogą być droższe.
Średnia krajowa cena wymiany łańcucha rozrządu wynosi od 659 do 1867 dolarów, w zależności od tego, czy wykonujesz pracę samodzielnie, czy oddajesz ją do warsztatu. Ten przedział cenowy nie uwzględnia podatków, opłat oraz marki i modelu samochodu. Należy też pamiętać, że może być konieczna wymiana innych części, np. uszczelki pokrywy zaworów, co może zwiększyć koszty. Pamiętaj więc, żeby sprawdzić instrukcję obsługi i skonsultować się z mechanikiem przed przystąpieniem do jakichkolwiek czynności obsługowych lub naprawczych.
Czas
Rozrząd jest kluczowym elementem silnika każdego pojazdu i odpowiada za najważniejszą rzecz, jaką należy wziąć pod uwagę – utrzymanie samochodu lub ciężarówki w ruchu. Wadliwe działanie rozrządu może oznaczać, że Twój samochód w ogóle nie będzie działał, a nawet może spowodować uszkodzenie silnika lub skrzyni biegów. Prawidłowa wymiana tego elementu silnika może być trudnym zadaniem dla nowicjuszy, ale dobra wiadomość jest taka, że nie musi być kosztowna ani trudna do wykonania. W rzeczywistości może to być najbardziej opłacalna czynność serwisowa na Twojej liście rzeczy do zrobienia. W zależności od marki i modelu samochodu wymiana łańcucha rozrządu jest zazwyczaj stosunkowo prostym zadaniem dla doświadczonego fachowca.
Narzędzia
Narzędzia do rozrządu są potrzebne do utrzymania pozycji wału korbowego i wałka rozrządu podczas pracy przy silniku. Są one powszechnie używane podczas wymiany paska rozrządu, ale mogą być też używane podczas innych napraw silnika, takich jak prace przy rozrządzie.
Narzędzia do rozrządu możesz kupić w zestawach lub jako pojedyncze części. Zestawy są zwykle produkowane przez jednego producenta i są zaprojektowane tak, aby pasowały do różnych komponentów, natomiast pojedyncze części można kupić w różnych firmach.
Niektóre z narzędzi potrzebnych do wymiany rozrządu to narzędzie do blokowania koła zamachowego, narzędzie do blokowania wałka rozrządu i narzędzie do koła pasowego pompy wtryskowej.
Będziesz także potrzebował ściągacza harmonicznego i trójszczękowego ściągacza zębatego do demontażu koła pasowego wału korbowego. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że wiesz, jak ich używać, ponieważ nie są to proste narzędzia. Ponadto będziesz musiał zlokalizować oznaczenia na kołach zębatych wału korbowego i wałka rozrządu.
Części
Łańcuch rozrządu to element silnika, który pomaga kontrolować otwieranie i zamykanie zaworów cylindrów. Jest kluczową częścią funkcjonowania Twojego samochodu i może spowodować poważne uszkodzenia, jeśli jest uszkodzony lub zepsuty.
Łańcuchy rozrządu stały się standardem w wielu nowoczesnych silnikach. Są one znacznie cichsze niż koła zębate i łatwiejsze w produkcji.
Koszt wymiany łańcucha rozrządu zależy od kilku czynników, w tym marki i modelu Twojego samochodu. Jednak dobrej jakości zamiennik możesz kupić w sklepie z częściami samochodowymi już za 20 dolarów.
Aby wymienić łańcuch rozrządu, musisz zdjąć pokrywę, a następnie koło pasowe. Będziesz musiał także zlokalizować koła zębate wału korbowego i wałka rozrządu. Na szczęście na tych elementach są zwykle oznaczenia, które pomogą Ci ustawić koła zębate w odpowiednim położeniu i upewnić się, że są one prawidłowo ułożone po złożeniu wszystkiego z powrotem.