Pasek rozrządu (zwany też paskiem klinowym) utrzymuje synchronizację wału rozrządu i wału korbowego silnika. Ma to kluczowe znaczenie dla pracy silnika i może spowodować jego poważne uszkodzenie, jeśli zawiedzie.
Wymiana paska rozrządu jest stosunkowo prosta, ale wymaga pewnego sprzętu, aby wykonać pracę prawidłowo. Do tej naprawy REPXPERT Alistair Mason użyje podnośnika samochodowego, zestawu narzędzi do rozrządu/blokowania silnika, narzędzia do przytrzymywania licznika kół pasowych i podpory silnika.
Jak wymienić pasek rozrządu
Pasek rozrządu utrzymuje wałki rozrządu i wał korbowy w synchronizacji ze sobą, dzięki czemu zawory działają prawidłowo. Awaria paska rozrządu może spowodować poważne uszkodzenie silnika, a nawet jego całkowitą awarię.
Pasek może być sprawdzany i wymieniany w większości pojazdów co 35 000 mil lub co trzy lata, ale w niektórych samochodach może wytrzymać nawet 100 000 mil, zanim będzie wymagał wymiany. Z tego powodu warto wymienić pasek, zanim się zużyje.
Po pierwsze, sprawdź w instrukcji obsługi swojego samochodu, jaki jest zalecany okres wymiany. Na przykład Ford fiesta mk7 1.25 benzyna wymaga wymiany paska rozrządu po ośmiu latach lub przejechaniu 160 000 km.
Jeśli nie masz doświadczonego mechanika, nie próbuj tego robić samemu. Jest to bardzo skomplikowana praca, która wymaga rozebrania silnika, wyregulowania kół pasowych i upewnienia się, że wszystkie cylindry pracują prawidłowo.
Napinacz paska rozrządu
Pasek rozrządu jest główną częścią systemu Twojego silnika i odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu, że wałek rozrządu i wał korbowy są zawsze zsynchronizowane. Jest to ważne, ponieważ dzięki temu silnik pracuje prawidłowo i ze stałą prędkością.
Napinacz jest odpowiedzialny za wywieranie nacisku na pasek, dzięki czemu jest on napięty, a Twój samochód pracuje płynnie. Jeśli napinacz paska rozrządu nie działa prawidłowo, Twój silnik będzie miał wiele problemów.
Objawami awarii napinacza są odgłosy stukania lub uderzania oraz kontrolka silnika. Może również powodować, że samochód nie strzela i pracuje nierówno.
Napinacz może być trudną do wymiany częścią, więc najlepiej zlecić jej sprawdzenie mechanikowi. Dzięki temu unikniesz uszkodzenia samochodu.
Korpus paska rozrządu
Korpus paska rozrządu to część silnika Twojego samochodu, która chroni pasek lub łańcuch sterujący obrotami wału rozrządu i wału korbowego. Dopóki te elementy się obracają, zawory silnika otwierają się i zamykają w zsynchronizowanym ruchu z suwami ssania i wydechu każdego cylindra.
Pokrywa jest wykonana z metalu lub tworzywa sztucznego i współpracuje z uszczelką, która zapewnia dobre uszczelnienie. Jeśli uszczelka pęknie, zauważysz, że wokół pokrywy wycieka olej, co może spowodować poważne problemy z silnikiem.
Oprócz smarowania, pokrywa pomaga również zapobiegać przedostawaniu się do silnika brudu i zanieczyszczeń. Może to spowodować uszkodzenie łańcucha lub paska rozrządu i doprowadzić do nieprawidłowego zapłonu, nierównej pracy na biegu jałowym, a nawet awarii silnika.
Pompa wody
Pompa wody jest jedną z najważniejszych części układu chłodzenia Twojego samochodu. Krąży z chłodnicy do silnika i z powrotem, zapewniając stałą temperaturę.
Zepsuta pompa wodna może spowodować przegrzanie silnika, dlatego tak ważna jest jej wymiana, gdy tylko zauważysz jakiekolwiek oznaki usterki. Na szczęście są pewne rzeczy, które możesz zrobić, aby zapobiec awarii pompy wodnej.
Jeśli słyszysz dźwięk zgrzytania dochodzący z pompy wodnej, może to być znak, że łożyska się zużywają. Powinieneś skonsultować się z mechanikiem, aby dowiedzieć się, czy potrzebujesz nowych łożysk, czy też musisz wymienić całą pompę wodną.
Innym znakiem, że musisz wymienić pompę wodną, jest to, że zaczyna ona wyciekać płyn chłodzący. Może się to zdarzyć, gdy uszczelki pompy są uszkodzone lub gdy uszczelka jest pęknięta.